Układ hamulcowy

Układ hamulcowy

Układ hamulcowy to niezwykle istotny system od którego prawidłowego działania uzależnione jest bezpieczeństwo jazdy użytkowników ruchu drogowego. Niesprawne hamulce to tylko krok do groźnego wypadku. Układ hamulcowy powinien być regularnie kontrolowany, a podzespoły wymieniane wraz z postępującą eksploatacją.

Obecnie powszechne są układy hamulcowe cierne. Zaliczają się do nich hamulce bębnowe oraz tarczowe. Konstrukcje znacznie się od siebie różnią, ale ze względu na lepsze odprowadzanie ciepła i lepszą wydajność hamulce tarczowe powoli wypierają technikę bębnową. Mimo różnic w budowie zasada działania hamulców jest taka sama. Głównym zadaniem jest wytworzenie siły tarcia, która przeciwdziała siłom działającym na rozpędzony pojazd, co prowadzi do zatrzymania samochodu. Przeważnie taki układ hamulcowy składa się z następujących elementów:

  • klocki hamulcowe,
  • tarcze hamulcowe przymocowane na stałe do piasty koła,
  • zaciski hamulcowe,
  • sieć obwodowa, w której krąży płyn hamulcowy,
  • korektor rozkładu siły hamowania,
  • pompa hamulcowa,
  • pedał hamulca.

Współczesne hydrauliczne układy hamulcowe wykorzystują prawo Pascala. Dzięki stałości ciśnienia w zamkniętym układzie hydraulicznym możliwe jest zwielokrotnienie siły nacisku na elementy robocze. Nacisk wywierany przez kierowcę na pedał hamulca powoduje, że w układzie powstaje ciśnienie cieczy, równomiernie działające na wszystkie ścianki cylindra/tłoczka. Zwielokrotniona siła umożliwia bezproblemowe dosunięcie okładzin ciernych do tarczy hamulcowej, wywołując tarcie.

Układ hamulcowy nie jest zbyt skomplikowany. Mimo to często występują jego awarie. Najczęściej zawodzi pompa rozdzielcza lub problem leży w przewodach hamulcowych. Przewody hamulcowe mogą parcieć lub rdzewieć, w związku z czym warto kontrolować ich stan. Lepiej nie dopuścić także do wycieku płynu, ponieważ może to doprowadzić do zmniejszenia ciśnienia w układzie. W takiej sytuacji wciskając pedał hamulca, nie zauważymy żadnej reakcji.

Problemy sprawiają również tłoczki hamulcowe umieszczone w zaciskach, okładziny cierne oraz tarcze hamulcowe. Tłoczki mogą się zaciąć lub zatrzeć, co skutkuje nierównomiernym bądź wręcz znikomym dociskiem klocka hamulcowego do tarczy. Trudne warunki pracy oraz często dynamiczny styl jazdy mogą prowadzić do przegrzania się podzespołów. W takim przypadku konieczna jest wymiana tarcz oraz klocków na nowe, niezależnie od ich zużycia.

Warto co jakiś czas robić przegląd instalacji, stanu podzespołów i sprawdzać, czy układ hamulcowy nie jest zapowietrzony. Jeżeli nie umiemy tego sami dobrze ocenić, można poprosić o pomoc mechanika. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że samochód, którym podróżujemy, nas nie zawiedzie.


Podkategorie

Bęben hamulcowy HART-14939510

Bęben hamulcowy HART-14939510

Bęben hamulcowy FORD FOCUS 1.4-2.0 16V 10.98-03.05Średnica bębna hamulcowego: 203Maksymalna wielkość..

95.00 zł

Cylinderek hamulcowy LPR-5216

Cylinderek hamulcowy LPR-5216

Cylinderek hamulcowy.Otwór o średnicy [mm]: 20,64Wymiar gwintu: 10 x 1Materiał: aluminiumZgodny z nr..

55.00 zł

Czujnik prędkości koła 4MAX-5213-02-0239P

Czujnik prędkości koła 4MAX-5213-02-0239P

Czujnik prędkości koła / ABS - oś tylna, strona prawa.Ilość biegunów:2Długość przewodu [mm]:1820Opor..

75.00 zł

Czujnik prędkości koła 4MAX-5213-02-0240P

Czujnik prędkości koła 4MAX-5213-02-0240P

Czujnik prędkości koła / ABS - oś tylna, strona lewa.Ilość biegunów:2Długość przewodu [mm]:1300Oporn..

75.00 zł

Czujnik prędkości koła ABE-CCZ1394ABE

Czujnik prędkości koła ABE-CCZ1394ABE

Czujnik ABS tył lewa/prawa BMW 3 (E46) 1.6-3.2 02.98-12.07Ilość połączeń: 2Długość [mm]: 1100Strona ..

79.00 zł

Czujnik prędkości koła ABS BMW E39 DELPHI-SS10305

Czujnik prędkości koła ABS BMW E39 DELPHI-SS10305

Czujnik ABS przód BMW 5 (E39) 2.0i-4.0i 11.95-05.04Długość przewodu [mm]: 569Strona zabudowy: oś prz..

89.00 zł

Czujnik prędkości koła ABS BMW E81/87, E82, E88, E90, E91, E92, E93 BMW oryginał-34526762476

Czujnik prędkości koła ABS BMW E81/87, E82, E88, E90, E91, E92, E93 BMW oryginał-34526762476

Oryginalny czujnik prędkości koła systemu ABS, oś tylna, strona lewa/prawa.Strona zabudowy: tylna oś..

429.00 zł

Czujnik prędkości koła AUTLOG-AS4263

Czujnik prędkości koła AUTLOG-AS4263

Czujnik prędkości koła / ABS - oś tylna, strona prawa.Ilość biegunów:2Długość przewodu [mm]:1820Opor..

79.00 zł

Czujnik prędkości koła AUTLOG-AS4263

Czujnik prędkości koła AUTLOG-AS4263

Czujnik prędkości koła / ABS - oś tylna, strona lewa.Ilość biegunów:2Długość przewodu [mm]:1300Oporn..

79.00 zł

Czujnik prędkości koła BMW oryginał-34526756376

Czujnik prędkości koła BMW oryginał-34526756376

Oryginalny czujnik ABS, tył lewa / prawa BMW M5, 5-series sedan (E39) 2.0i/2.0d/3.0d/4.0i 96-Miejsce..

499.00 zł

Czujnik prędkości koła BMW oryginał-34526756377

Czujnik prędkości koła BMW oryginał-34526756377

Oryginalny czujnik ABS, tył lewa / prawa BMW 5-series Touring (E39) 97-od roku prod.: 1998.10Miejsce..

489.00 zł

Czujnik prędkości koła DELPHI-SS10304

Czujnik prędkości koła DELPHI-SS10304

Czujnik ABS tył L/P BMW 7 (E38) 2.5-5.4 10.94-11.01Długość [mm]: 1000 34521182077 BMW ..

149.00 zł

Czujnik prędkości koła DELPHI-SS20007

Czujnik prędkości koła DELPHI-SS20007

Czujnik ABS przód BMW 5 (E39) 2.0D-M3 4.9 11.95-05.04Strona zabudowy: przód, lewa, prawaDługość prze..

85.00 zł

Czujnik prędkości koła DELPHI-SS20010

Czujnik prędkości koła DELPHI-SS20010

Czujnik ABS przód L/P BMW X5 (E53) 3.0-4.6 05.00-Ilość połączeń: 2Strona zabudowy: oś przednia po ob..

98.00 zł

Czujnik prędkości koła DELPHI-SS20095

Czujnik prędkości koła DELPHI-SS20095

Czujnik ABS przód FORD FOCUS/C-MAX, MONDEO IV 1.4-2.5ST 10.03-Strona zabudowy: przód, lewa/prawaZgod..

80.00 zł

Pokazuje 1 do 15 z 164 (11 Stron)