Układ wydechowy / dolotowy

Układ wydechowy / dolotowy

Układ wydechowy, zwany także potocznie układem wylotowym, to dosyć zaawansowany system, który zapewnia prawidłowe odprowadzanie z komór cylindrów gazów spalinowych. Cały proces zaczyna się w silniku. Z cylindrów gazy spalinowe kierowane są do kolektora, a następnie trafiają do katalizatora, gdzie w wysokiej temperaturze dochodzi do ich zredukowania. W efekcie gazy trafiają do tłumika, gdzie po oczyszczeniu, ich spaliny wydostają się poprzez rurę wydechową na zewnątrz samochodu.

Podstawowymi podzespołami z jakich składa się układ wydechowy są kolektor wydechowy, tłumik oraz rura wydechowa. Obecnie układ wydechowy wyposażony został dodatkowo w katalizator, a w nowoczesnych jednostkach napędowych wysokoprężnych zastosowany został także filtr cząstek stałych.

Kolektor wydechowy przymocowany jest bezpośrednio do bloku silnika i odpowiada za zbieranie gazów spalinowych z kilku sąsiadujących ze sobą cylindrów silnika. Bezpośrednio w kolektorze wylotowym lub w przewodzie odprowadzającym gazy spalinowe z turbiny umieszczona jest tak zwana sonda lambda, która bada skład spalin. Dzięki wynikom z sondy lambda mikroprocesor steruje dawką paliwa w taki sposób aby skład spalin był jak najbardziej zbliżony do optymalnego. Kolejnym elementem układu wydechowego jest katalizator, który za pomocą zachodzących w nim reakcji chemicznych redukuje szkodliwe substancje, zamieniając je na dwutlenek węgla, parę wodną oraz czysty azot.

Dalszymi elementami układu wydechowego są tłumiki dźwięku połączone z katalizatorem za pomocą przewodów rurowych. Zazwyczaj stosuje się dwa tłumiki dźwięku połączone szeregowo, z których jeden może być tłumikiem absorpcyjnym odpowiedzialnym za tłumienie wysokich częstotliwości dźwięku, a drugi z nich może być to tłumik komorowy, który odpowiedzialny jest za tłumienie wysokich częstotliwości.

W nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się jeszcze filtr DPF, którego zadaniem jest wychwycenie szkodliwych cząstek stałych znajdujących się w spalinach. Cząstki te osadzają się w filtrze, a dzięki możliwości samoczyszczenia się filtra są z niego samoczynnie usuwane.


Podkategorie

Chłodnica powietrza dolotowego GALAXY ALHAMBRA SHARAN NRF-30108A

Chłodnica powietrza dolotowego GALAXY ALHAMBRA SHARAN NRF-30108A

Chłodnica powietrza dolotowego FORD GALAXY; SEAT ALHAMBRA; VW SHARAN 1.8T/1.9 TDI 03.95-03.10Szeroko..

399.00 zł

Czujnik ciśnienia różnicowego DPF - C-Max, Focus MK II, Mondeo IV, Galaxy, S-Max (FORD Oryginał - 1415606)

Czujnik ciśnienia różnicowego DPF - C-Max, Focus MK II, Mondeo IV, Galaxy, S-Max (FORD Oryginał - 1415606)

Czujnik ciśnienia różnicowego DPF - stosowany w silnikach diesla.Silniki: 1.6 TDCI Ford C-Max r..

1,089.00 zł

Czujnik ciśnienia różnicowego DPF Focus MK II, Mondeo IV, C-Max, S-Max, Galaxy (Zamiennik-1415606, 1315684, )

Czujnik ciśnienia różnicowego DPF Focus MK II, Mondeo IV, C-Max, S-Max, Galaxy (Zamiennik-1415606, 1315684, )

Czujnik ciśnienia różnicowego DPF - stosowany w silnikach diesla - 1.6/2.0/2.2 TDCiNr zgodny z OE: 1..

159.00 zł

Czujnik ciśnienia różnicowego układu DPF C-MAX II, FOCUS III, GALAXY, GRAND C-MAX, KUGA I, MONDEO IV, S-MAX  (FORD oryginał 1786775)

Czujnik ciśnienia różnicowego układu DPF C-MAX II, FOCUS III, GALAXY, GRAND C-MAX, KUGA I, MONDEO IV, S-MAX (FORD oryginał 1786775)

Oryginalny czujnik ciśnienia różnicowego układu DPF, Focus III, Mondeo IV, Galaxy, KugaPasuje do sil..

559.00 zł

Czujnik ciśnienia różnicowego układu DPF C-MAX II, FOCUS III, GALAXY, GRAND C-MAX, KUGA I, MONDEO IV, S-MAX  (Zamiennik-1786775)

Czujnik ciśnienia różnicowego układu DPF C-MAX II, FOCUS III, GALAXY, GRAND C-MAX, KUGA I, MONDEO IV, S-MAX (Zamiennik-1786775)

Czujnik ciśnienia różnicowego układu DPF, Focus III, Mondeo IV, Galaxy, KugaPasuje do silników Diesl..

265.00 zł

Czujnik ciśnienia spalin BMW oryginał-13627805152

Czujnik ciśnienia spalin BMW oryginał-13627805152

Oryginalny czujnik ciśnienia spalin*Do modeli ze skrzynią biegów: automatycznaNr oryginalny: 1362780..

429.00 zł

Czujnik ciśnienia spalin BMW Zamiennik-13627805152

Czujnik ciśnienia spalin BMW Zamiennik-13627805152

Czujnik ciśnienia doładowania BMW Numer zgodny z OE: 13627805152, 7805152*Zdjęcie poglądowe..

118.00 zł

Czujnik ciśnienia spalin E87, E90, E91, E60, E61, E83, E53 (BMW oryginał-13627789219)

Czujnik ciśnienia spalin E87, E90, E91, E60, E61, E83, E53 (BMW oryginał-13627789219)

Oryginalny czujnik ciśnienia spalin.Nr oryginalny: 13627789219Oryginalne części BMW..

429.00 zł

Czujnik masy powietrza (FORD oryginał 1255117)

Czujnik masy powietrza (FORD oryginał 1255117)

Oryginalny czujnik przepływu masy powietrza / przepływomierz powietrza - stosowany w silnikach 1.6 D..

1,772.00 zł

Czujnik masy powietrza FORD oryginał 1516668

Czujnik masy powietrza FORD oryginał 1516668

Oryginalny czujnik przepływu masy powietrza / przepływomierz powietrza - stosowany w silnikach Diesl..

1,709.00 zł

Czujnik masy powietrza HITACHI-2505087

Czujnik masy powietrza HITACHI-2505087

Przepływomierz powietrza (pierwszy montaż) FIAT DUCATO; FORD GALAXY, MONDEO IV, S-MAX; LAND ROVER FR..

335.00 zł

Czujnik masy powietrza zamiennik-1376235

Czujnik masy powietrza zamiennik-1376235

Przepływomierz powietrza FIAT DUCATO; FORD GALAXY, MONDEO IV, S-MAX; LAND ROVER FREELANDER 2; PEUGEO..

253.00 zł

Czujnik podciśnienia kolektora dolotowego (FORD oryginał 4138350)

Czujnik podciśnienia kolektora dolotowego (FORD oryginał 4138350)

Oryginalny czujnik podciśnienia kolektora dolotowegoNr oryginalny: 1C1A-9F479-AA FORD4138350 FORDAJ8..

734.00 zł

Czujnik podciśnienia kolektora dolotowego BMW oryginał-13622246977

Czujnik podciśnienia kolektora dolotowego BMW oryginał-13622246977

Oryginalny czujnik podciśnienia w kolektorze ssącym.Nr oryginalny: 13622246977Zgodny z nr OE:58 50 8..

429.00 zł

Czujnik podciśnienia kolektora dolotowego EPS-1.993.034

Czujnik podciśnienia kolektora dolotowego EPS-1.993.034

Opis produktu: Czujnik ciśnienia powietrza, adaptacjawysokościowa Citroen Berlingo, C3, C4, C5,Xsara..

135.00 zł

Pokazuje 1 do 15 z 435 (29 Stron)